ПЕРФЕКТНОТО СЛЕДВАНЕ – КАК ИЗГЛЕЖДА ТОВА МИТИЧНО СЪЩЕСТВО?

ПЕРФЕКТНОТО СЛЕДВАНЕ – КАК ИЗГЛЕЖДА ТОВА МИТИЧНО СЪЩЕСТВО?

За много дами, танцуващи социални танци, едно от най-големите предизвикателства е следването на кавалера. От разговорите ми с много кавалери и от наблюденията ми по време на парти установявам, че кавалерите предпочитат дами, които следват и то леко, пред дами с много много стайлинг. В този блог ще се опитам да ви дам няколко съвета за това как да следвате по-добре, като всички съвети са неща, които преподавам от няколко години и изпитано работят.

ОБЩИ СЪВЕТИ

Много пъти напоследък чувам една фраза, която доста ме учудва и даже разсмива: „Аз харесвам танците в близък контакт(респ. бачата, кизомба), защото при тях кавалерът води с цяло тяло, а в салса само с ръце“. Аз също харесвам танците в близък контакт и смятам, че като цяло всеки трябва да танцува това, което иска.  Но честно казано, ако такова е мнението ви за салса, вие не изобщо не разбирате какво е салса. Във водененто и следването в салса, както и във всеки социален танц е много важно, много по-лесно се танцува и много по-приятно, ако кавалерът води и с торс/корпус и дамата също следва с нейния. Аз лично по време на парти се ориентирам по торса на кавалера за много неща, даже за това на коя посока да се подготвям за завъртане. Единствената разлика спрямо танците в близък контакт е, че докато танцувам салса аз следвам движението на тялото с гледане и/или усещане по хвата, а не с директния контакт на кавалера, но това не значи, че това водене и следване с цяло тяло го няма. Едно от най-лесните и същевременно най-трудни неща в това водене и следване е спазването на дистанция. Опитът ни показва, че поне 50% от проблемите в една комбинация, след като вече е научена, са свързани с дистанцията. Дистанцията зависи както от кавалера, така и от дамата и би трябвало и двамата да внимават за нея, но тъй като сега говорим за следването, ето няколко съвета конкретно за вас, дами.

–          Старайте се да поддържате горе-долу еднаква дистанция спрямо кавалера по време на танца, като особено внимавайте да не се отдалечавате прекалено много по време на свободно въртене ( без хват). За тази цел поглеждайте кавалера, за да видите къде е спрямо вас. След известно време ще можете и да усещате колко сте далеч само по хвата ви, но все пак поглеждайте от време на време.

–          Когато усещате, че ръцете на двама ви се заплитат, стойте по-близо – когато кавалерът ви прави по-заплетени движения дължината на ръцете се скъсява от заплитането и ако сте много далеч воденето се усложнява многократно.

–          Ако кавалерът ви се върти и сте с поне една ръка в хват (например той се завърта под вашата ръка), стойте по-близо – в противен случай най-вероятно или ще го разбалансирате или ще го научите да прави мост 😉

Разбира се с това съвсем не се изчерпва темата за дистанцията, но повече можете да научите по време на уроци J

  1. Друг важен момент при следването е свързан с това колко добре приемате сигналите на кавалера – дали това става достатъчно бързо и леко. За това са важни няколко неща:

–          Колко трябва да тежи вашата ръка? Колкото по-малко, толкова по-добре. Лично аз винаги мисля за движението на ръцете си като за ОБЩО движение от мен и от моя кавалер – кавалерът задава посоката и обема, но моята ръка не е безучастна по време на движението, а следвайки неговата се вдига сама на определената от него височина и ако случайно той я изпусне, тя няма да падне, защото също участва активно в движението. Ако се стараете да движите ръцете си и да ги държите сами на определената височина, но следвайки кавалера, те ще станат много по-леки, отколкото ако просто чакате с отпуснати ръце кавалерът да ги вдигне.

–          Колко трябва да е стегната вашата ръка? Нека не разглеждаме ръцете си като едно цяло, а да ги разделим на няколко части. Пръстите ви е добре да имат контакт с кавалера – т.е. леко напрежение между вашите и неговите пръсти е необходимо, за да се поддържа хвата. Лакътят ви е добре да е спокоен и мобилен (да може да се разгъне по всяко време) – много от фигурите изискват заключвания на ръцете точно в лактите, което няма как да стане лесно със стегнати лакти (това обаче не означава лактите ви да висят надолу, напротив, добре е да има малко въздух между тях и тялото ви). Раменете ви също трябва да са спокойни и мобилни – ако има кръгови движения на ръката ви стегнатите рамене ги спират. Същевременно не трябва да са отпуснати пред торса, трябва да ги държим вкарани в очертанията на торса.

–          Колко бързо трябва да приемаме сигналите на кавалера. Веднага 🙂– една от основните разлики между начинаещи и напреднали дами е бързината на реакция при сигналите на кавалера. Можете да проверите реакцията си по един много лесен начин. Ако при повеждане на кавалера, изискващо обръщане на корпуса ви, първо тръгват ръцете и после тялото, значи реакцията ви не е достатъчно бърза.

Разбира се с това изобщо не изчерпваме темата, но някои неща не могат да се научат само с четене, важно е да ги пробвате по време на уроци.

ПО ВРЕМЕ НА УРОЦИ

1.Най-важното нещо, което можете да направите по време на уроци, е да внимавате какво се обяснява. Даже когато нещо се получава, при някои дами кавалерите изпитват повече затруднения и се измарят повече, докато правят определена комбинация. Т.е. даже да мислите, че ви е ясно как се прави определено движение, със сигурност можете да го направите по-добре.

2. Много помага ако слушате и обясненията за кавалерите, защото ще знаете каква е логиката на тяхното водене, а това със сигурност помага на вашето следване.

3. По време на уроци, когато сте с познати хора и с вашия инструктор, можете да питате кавалерите си и вашия инструктор как ви усещат, дали им е тежко или трудно да ви водят. Аз лично много пъти съм се чудила какво е усещането да се танцува с мен и съм сигурна, че ако можех да пробвам да потанцувам със себе си щях да стигна до нивото, на което съм сега, много по-бързо. Понеже за съжаление няма как да танцуваме със себе си и да видим своите грешки, най-сигурно е просто да комуникираме с хората, с които танцуваме. Съветът ми е със сигурност да вземете поне няколко мнения и разбира се допитайте се и до своя инструктор – повярвайте ми всеки инструктор много се радва, когато види желание от страна на ученика си да се развива.

ПО ВРЕМЕ НА ПАРТИ

  1. ПРОУЧВАНЕ – В началото на всеки танц, особено ако е с непознат за мен кавалер, аз отделям поне 15-20 секунди, в които танцувам малко по-предпазливо и повече наблюдавам кавалера, как се движи, как усеща музиката, как води и с каква емоция зарежда танца. След като го „усетя“ аз се опитвам да му кореспондирам, т.е. да срещна моето танцуване с неговото, за да станат едно цяло. Опитните кавалери правят същото спрямо дамите. Т.е. едно от главните неща, за да можете да следвате добре, е да усетите партньора си и емоцията, която влага в танца.
  2. Колко стайлинг можете да правите по време на парти? Толкова, че да не пречи на воденето на кавалера. Стайлингът ви е украса на танца, която не може да нарушава основата – воденето и следването. Следователно е уместно да го използвате така, че да не нарушавате воденето на кавалера. Правилното избиране на моменти за стайлинг разбира се е и въпрос на опит, но и до голяма степен се обръща внимание на него по време на уроци.
  3. Проблем ли е, ако не разчетете правилно сигнал? Разбира се, че НЕ! При много дами се получава едно постоянно напрежение да не объркат някое движение, подадено от кавалера, което реално пречи да се отпуснат и да танцуват спокойно и обикновено води до много повече грешки. Най-хубавите танци не са тези, в които е нямало нито една малка грешка, а тези, в които сте се забавлявали и сте почувствали, че преживявате обща емоция с кавалера си. Да следваме точно и леко е важно, но не бива да се превръща в идея фикс, която да ви пречи да танцувате с положителна емоция. А когато танцувате с положителна емоция и сте спокойни и следването ви ще е по-добро 🙂